گروه تحقیقاتی بیوآرت لند

هنر نقاشی روی آگار

چکیده این مقاله در خصوص : نقاشی با باکتری ها هنری است که با استفاده از رنگدانه های میکروبی به عنوان رنگ و سوآپ آزمایشگاهی به عنوان قلم مو بر روی پلیت آگارانجام میگیرد.

این مقاله در تاریخ: تهیه شده،
و توسط :گروه تحقیقاتی بیوآرت لندبه انتشار گذاشته شده است.

محتوای جدول

هنر نقاشی آگار

هنر الهام بخش علم

گابریل گارسیا مارکز نویسنده معروف کلمبیایی، درباره تخیل و آفرینش هنری، می‌گوید:  من فکر می‌کنم تخیل توانایی خاصی است که هنرمندان باید آن را انجام دهند. واقعیت جدیدی را از دنیایی که در آن زندگی می‌کنند خلق کنند. این تنها آفرینش هنری است که به نظر من معتبر است. اگر این فرض را بپذیریم، گروهی از دانشمندان وجود دارند که همه شرایط را دارند تا به تنهایی هنرمند در نظر گرفته شوند. زیرا سرگرمی عجیب و غریب آنها نقاشی با استفاده از باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌هایی است که قهرمانان کتاب های میکروبیولوژیکی هستند. 

 

گروه تحقیقاتی بیوآرت لند

ایجاد هنر میکروبی

نقاشی با باکتری ها هنری جدید نیست. الکساندر فلمینگ، دانشمندی که مسئول کشف پنی سیلین در دهه 1920 بود، در طول حرفه خود به عنوان میکروبیولوژیست شروع به ساختن نقاشی های میکروبی از باکتری ها کرد. استفاده او از رنگدانه ها به عنوان رنگ و سوآپ آزمایشگاهی به عنوان قلم مو در آن زمان مورد توجه قرار نگرفت، شاید این اشتیاق  او به شناسایی آنتی بیوتیک معروف نیز منجر شده باشد. یک پلیت آگار خاص توسط فلمینگ، فعالیت باکتری کش قارچ پنسیلیوم را نشان داد. کشت دیگری که با مخاط بینی تزریق شده بود فعالیت مشابهی را نشان داد و نظریه لیزوزیم های انسانی را ایجاد کرد. ارتباط با این اکتشافات، نقاشی های میکروبی فلمینگ را از نظر تاریخی برای هر دو زمینه ارزشمند می کند.

گروه تحقیقاتی بیوآرت لند

حتی انجام یک آزمایش علمی هم به هنر نیاز دارد

بلارام کماری (Balaram Khamari) میکروبیولوژیست عینکی 26 ساله، با پوشش سفید آزمایشگاهی، روی ده‏‎ها ظرف پتری که هر کدام پر از کلونی های نامرئی از باکتری ها هستند، تمرکز کرده است. دو روز قبل، بلارام تعدادی از این پتری ها را با آگار که ماده ای ژله مانند جدا شده از جلبک دریایی است پر کرده.  روز بعد  او باکتری‌ها را روی آگار ریخت و پتری ظروف را داخل انکوباتور گذاشت. بالارام منتظر بود تا باکتری ها از آگار تغذیه کنند و به الگوهای رنگارنگ تکثیر شوند، اما نه به نام فعالیتی علمی بلکه او نمونه ها را در ظروف پتری ساخت تا به آثار هنری تبدیل شوند.

اکنون، کماری در ظرف پتری، دنیای هنر و علم را به هم نزدیک می‎ کند. او زمان زیادی را در آزمایشگاه خود در پوتاپارتی هند سپری می‌کند و باکتری‌های رنگارنگ را پرورش می‌دهد و هنرمندانه آنها را روی آگار شکل می دهد.

کماری در کار با این مواد بیماری زا به خوبی آموزش دیده است. او به جای اینکه به نزدیک ترین فروشگاه لوازم هنری برود، باکتری ها را از بیمارستان های محلی که در آنجا از میزبان انسان جدا شده اند دریافت می کند.  او می‌گوید: من یک میکروبیولوژیست هستم و می‌دانم چگونه با باکتری‌ها رفتار کنم. من می‌توانم این کار را به تنهایی بدون هیچ خطری برای خودم انجام دهم، اما به کسی توصیه نمی‌کنم آن را در خانه یا هر جایی که محافظت زیادی وجود ندارد، امتحان کند. بالارام می گوید: هنر میکروبی به من این امکان را می دهد که عشقم به هنرهای خلاقانه و همچنین شیفتگی به علم را در یک مکان دنبال کنم. بلارام می‌گوید: هنر آگار وقت‌گیر است و نتیجه همیشه آنطور که می‌خواهید نیست. هنگام تلقیح میکروب ها روی پلیت آگار باید بسیار دقت کنید.‌

گروه تحقیقاتی بیوآرت لند

دانشمندانی‌که‌ در این حوزه کار می‌کنند باید مراقب باشند. زیرا گاهی اوقات از پاتوژن‌های انسانی مانند استافیلوکوکوس اورئوس که می‌تواند باعث ذات الریه و عفونت شود برای طراحی استفاده می‌کنند. برای جلوگیری از این حوادث در آزمایشگاه، هنرمندان اغلب با میکروب‌ها در یک محیط کنترل شده و زیر هود کار می‌کنند. دانشمندان اغلب باید روزها منتظر بمانند تا ببینند آیا رشد میکروبی که شروع کرده‌اند به تصویری الهام‌بخش تبدیل می‌شود یا خیر. 

گروه تحقیقاتی بیوآرت لند

در سال 2020، نقاشی بلارام کماری از پرنده ملی هند، “طاووس میکروبی” جایزه دوم را در بخش خلاقیت های ساخته شده با موجودات زنده بدست آورد.

گروه تحقیقاتی بیوآرت لند

این نقاشی از ماهی و گل نیلوفر آبی توسط دانشجویی در مسابقه هنری آگار انجمن میکروبیولوژی آمریکا در سال 2019 مقام اول را  کسب کرد.

مسابقه هنری بیوآرت

این ژانر از هنر علمی تا دهه گذشته مورد توجه محققان قرار نمی گرفت، تا زمانی که انجمن میکروبیولوژی آمریکا در سال 2015 با یک مسابقه سالانه، هنر آگار را کانون توجه قرار داد.این انجمن چندین سال است که مسابقه هنری آگار را برگزار می کند و داوطلبان را از سراسر جهان تشویق می کند تا خلاقیت‎های هنری خود را از طریق فرایند‎های علمی بیان کنند. اعضای ASM تصاویری را روی صفحات آگار با پالت میکروبی شامل باکتری ها، قارچ‎ها و مخمرها ایجاد می کنند. کلنی میکروارگانیسم‌ها نقاشی‌های منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کند و تا زمانی که میکروارگانیسم ها رشد می‌کنند دوام دارند.

با تعطیلی بسیاری از آزمایشگاه‌ها در طول همه‌گیری کرونا، برخی از محققان شروع به آزمایش در خانه‌های خود کردند و آموزش‎های هنری را با بصورت آنلاین برگزار می کنند. بسیاری از دانش آموزان نیز آثار خود را در رسانه های اجتماعی ارسال می کنند و سبکی خلاقانه از تلفیق علم و هنر را رواج می دهند.

هنر میکروبی
قبلی
بعدی

هنر باکتری های بیولومینسانس

به جای رنگ یا مداد، هنرمندان با نوعی باکتری دریایی به نام Aliivibrio fischeri طراحی می‌کنند که معمولاً در اندام نورانی ماهی مرکب یافت می‌شود. اگر آن را روی یک قلم مو قرار دهید و روی بوم  پتری بمالید و سپس چراغ ها را خاموش کنید، و می توانید یک هنر علمی درخشان بسازید.

آگار یا بوم نقاشی

اکنون هر محقق کنجکاوی باید از خود بپرسد که چگونه می تواند در روند هنر میکروبی شرکت کنند. ما چند پیشنهاد داریم که چگونه می توانید با موفقیت و ایمن ژل های آگار خود را به یک بوم مناسب برای نقاشی باکتریایی تبدیل کنید. مایحتاج اولیه شما یک پتری دیش برای نگهداری باکتری، آگار و تلقیح باکتری است. برای کشت خود، می توانید سویه های ضعیف باکتری مانند E. coli، قارچ یا مخمر را خریداری کنید. از طرف دیگر، می‌توان سواپ ها را روی اشیاء محیط یا اعضای بدن بکشید و روی آگار بمالید. اگرچه پیش‌بینی اینکه این کلنی‌ها چگونه خواهند بود دشوار است اما می تواند جذاب باشد.

 هنرمندی که نقاشی های خود را در خانه پرورش می دهد باید فضایی برای رشد باکتری ها را  شبیه سازی کند.  پس از استفاده، اجازه دهید چند روز پلیت ها رشد کنند. می‌توانید پیشرفت را روزانه بررسی کنید تا تصمیم بگیرید چه زمانی تصویر با دقت بیشتری ارائه شده است. وقتی از تصویر راضی بودید، محتویات آگار را با اپوکسی ببندید. مهر و موم اکسیژن از رشد هوازی در بین باکتری ها جلوگیری می کند و در نتیجه تصویر شما را حفظ می شود.

چگونه باکتری ها به هنر تبدیل می شوند؟

همانطور که قبلا ذکر شد، ایجاد هنر آگار در خارج از محیط آزمایشگاه امکان پذیر است. مجموعه ای ارزان از ظروف پتری، آگار و سواپ می تواند یک نقاشی میکروبی ایجاد کند. یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، انکوباتور است. از آنجایی که باکتری‌ها در گرما با سهولت بیشتری رشد می‌کنند، داشتن دستگاه یا محیطی که صفحه آگار را گرم کند بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت. حتی زمانی که با سواب‌های باکتری خانگی برای کشت خود کار می‌کنید، اقدامات احتیاطی توصیه می‌شود. بی جهت خود را در معرض هر گونه آلودگی قرار ندهید چرا که هرگز نمی‌دانید چه زمانی یک کلنی خطرناک آزمایش هنری رنگارنگ شما را اشغال کرده است.

پالت باکتریایی

ویژگی های مختلف محیطی و رفتاری هر میکروبی را که مطالعه کنید. به خاطر داشته باشید که دستور العمل های تهیه محیط آگار بسته به نوع میکروب متفاوت است. همچنین میزان رنگدانه های متفاوتی بین گونه ها وجود دارد. برخی از آنها رشد سریع دارند در حالی که برخی دیگر برای رنگ آمیزی به فرآیندهای شیمیایی نیاز دارند.

گروه تحقیقاتی بیوآرت لند

رنگدانه باکتری ها:

  • قهوه ای: Bacillus subtilis، Proteus mirabilis
  • صورتی-قرمز: Micrococcus roseus، Serratia marcescens
  • نارنجی: استرپتوکوک آگالاکتیه
  • زرد: میکروکوکوس لوتئوس، استافیلوکوکوس اورئوس
  • سبز آبی: سودوموناس آئروژینوزا، سودوموناس فلورسنس
  • بنفش: Chromobacterium violaceum
  • شفاف: E. coli
  • نورپردازی زیستی: Vibrio fischeri

 

مخمر و قارچ:

  • قهوه ای-مشکی: آسپرژیلوس فومیگاتوس، کلادوسپوریوم هرباروم، کریپتوکوکوس نئوفورمانس
  • قرمز-نارنجی: Penicillum marneffei، Rhodotorula
  • زرد: آسپرژیلوس ochraeus، Saccharomyces cerevisiae
  • سبز: آسپرژیلوس فلاووس
  • سفید: کاندیدا آلبیکنس

نقاشی روی آگار “نورون ها”، متشکل از باکتری داینوکوکوس، اسفینگوموناس 

 ” لوئی پاستور”، متشکل از کروموباکتریوم ویولاسئوم

آسمان استرپتومایسس”، متشکل از باکتری خاک استرپتومایسس سلیکالر

اکنون هنر را می توان در علم ادغام کرد تا پروژه های قابل توجهی ایجاد کرد. افزودن کمی هیجان به آگار باعث افزایش علاقه عمومی به نحوه مطالعه درباره میکروب ها می شود. این هنر نه تنها باکتری‌ها بلکه دانش مردم را رشد می‌دهد و پویش مثبتی برای میکروب ها و میکروبیولوژیست ها خواهد بود.

سوالات متداول

دیگر مقالات علمی بیوآرت

آینده ای با طعم قارچ

بیوآرتیستی که با استفاده از هنر زیستی روشی را ابداع کرده‌ است که از نیروی بیولوژیکی قارچ‌ها برای ایجاد طیف وسیعی از جایگزین‌های زیست تخریب پذیر و سازگار با محیط زیست استفاده می‌کند.

biology and art

هنر زیستی

هنر زیستی به عنوان یک مجموعه از فرآیندهای خلاق و پیچیده مطرح است که در آن هنرمندان با استفاده از ترکیبی از علوم زیستی و هنر، آثارهنری خلاقانه‌ای خلق می‌کنند.

بیوآرت لند

مشاغل زیستی در آینده

پیش بینی می شود برای مشاغل آینده آموزش هایی بینیم که شاید امروز برایمان ناشناخته و عجیب به نظر برسد. این احتمال وجود دارد که بیشتر مشاغلی که یادگیرندگان امروزی در پانزده سال آینده انجام خواهند داد، هنوز اختراع نشده باشد.

با میکروسکوپ از آزمایشگاه تا گالری

با میکروسکوپ از آزمایشگاه تا گالری

گروه تحقیقاتی بیوآرت لند

هنر نقاشی روی آگار

نقاشی با باکتری ها هنری است که با استفاده از رنگدانه های میکروبی به عنوان رنگ و سوآپ آزمایشگاهی به عنوان قلم مو بر روی پلیت آگارانجام میگیرد.

گروه تحقیقاتی بیوآرت لند

هنر، واکسن فوق العاده

هنر به عنوان واکسنی موثر در روزگار کرونا می تواند موجی نو بیافریند و به کمک خلاقیت و زیبایی انسانهارا از سراسر جهان به آرامشی در پس وحشت دعوت کند.

کرونا در دست هنرمندان

نقش هنر در زمان همه گیری ویروس

هنر عمومی می تواند به عنوان یک ابزار هدایت کننده در یک بحران به نفع رفاه عمومی انسان استفاده شود. هم اکنون ما شاهد رشد فزاینده ای هنر در طول همه گیری ویروس COVID-19 هستیم.

اهمیت بیوآرت از تلفیق هنر و زیست شناسی

اهمیت رشته بیوآرت(Bio-Art)

بیوآرت(bio-art) یا هنر زیستی بعنوان پدیده‏‌ای جذاب برای آینده‏ بشر بسیارحائز اهمیت است.در حال حاضر شاهد دیدگاه نوینی از هنر و تکنولوژی هستیم که روزنه جدیدی برای همکاری بیشتر بین هنرمندان و دانشمندان را باز می کند.

گروه تحقیقاتی بیوارت لند

بیوآرت جلوه ای از هماهنگی با طبیعت

دسته بندی این مقاله: مقالات, مقالات علم و هنر