گروه تحقیقاتی بیوآرت لند

تصویرسازی زیستی

چکیده این مقاله در خصوص : هنر و فناوری به طرق هیجان انگیز در جامعه معاصر گرد هم آمده اند و رسانه های تجربی جدید هنرمندان و دانشمندان را به حوزه های جدیدی از کشف دانش و بیان خلاقیت سوق می دهند و هنر نقش بسزایی در توسعه علم و نحوه به اشتراک گذاری اطلاعات و اکتشافات دارد.

این مقاله در تاریخ: تهیه شده،
و توسط :گروه تحقیقاتی بیوآرت لندبه انتشار گذاشته شده است.

محتوای جدول

نقش تصویرسازی در تجسم و درک علوم

تصویرسازی علمی

تصویرسازی زیستی

تصویر سازی زیستی یکی از مسیر های اصلی برای درک علم زیست شناسی  است که به کمک هنر به سبکی هیجان انگیز در جامعه معاصر گرد هم آمده اند. رسانه های تجربی جدید هنرمندان و دانشمندان را به حوزه های جدیدی از کشف دانش و بیان خلاقیت سوق می دهند و هنر نقش بسزایی در توسعه علم و نحوه به اشتراک گذاری اطلاعات و اکتشافات را بر عهده دارد. در زمینه تصویرسازی علمی شناخت کمتری وجود دارد و باید گفت تصویرسازی علمی چیزی فراتر از یک اثر هنری است و راهی است که هنرمندان برای انتقال مفاهیم و موضوعات پیچیده به شیوه ای جذاب بکار میگیرند. یک تصویرگر علمی باید از هنرهای فنی و مهارتهای زیبایی شناختی در ترکیب با مشاهدات و تحقیقات علمی استفاده کند تا نمایشی دقیق از موضوع برای مخاطبان در همه سطوح ارائه دهد.

همچنین می تواند به آموزش دانشمندان یا متخصصان پزشکی با تصاویر یا انیمیشن های بسیار دقیق کمک کند. روند ایجاد آثار هنری علمی بسته به پروژه ، موضوع و رسانه مورد استفاده متفاوت است، اما اولین قدم همیشه با ایده و تحقیقات زیادی در زمینه علمی موضوع آغاز میشود. آنچه واقعاً این فرایند را می سازد اطلاعات پشت آن است و تصویرگر علمی دارای موقعیت منحصر به فردی است که مفهوم علمی را به یک نمایش و اثر هنری زیبا تبدیل می کند.

تصویرسازی هنری در خدمت علم

biology-art-land

 تصویرسازی بیولوژیکی به استفاده از تصاویر فنی برای ارتباط بصری ساختار و جزئیات خاص موضوعات بیولوژیکی اشاره دارد. تصاویر بیولوژیکی را میتوان در کتاب های آناتومی، راهنمای طبیعت، موزه های تاریخ طبیعی مجلات علمی، باغ های گیاه شناسی، باغ وحش ها و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

biology-art-land

تقریباً همه کسانی که این متن را می خوانند ، تصویر COVID-19 را مشاهده کرده اند که به عنوان پوستری برای ویروس عمل می کند. این کره خاردار است که با اشکال قرمز مثلثی و چند کک و مک نارنجی تزئین شده است. احتمالاً اکثر مردم تصور می کنند این یک تصویر کامپیوتری است ، اما در واقع ، این تصویری است که توسط یک تصویرگر معروف پزشکی طراحی شده است. هدف از این تصویر قرار دادن جزئیات بیشتر در تصویر بود تا به مردم در تجسم ویروس کمک کند. این تصویر سفارشی به یک نمونه بارز تبدیل شد که چگونه طراحی گرافیک می تواند به ابزاری قدرتمند در روند گسترش آگاهی و مبارزه با همه گیری ها تبدیل شود.

 

ردپای تاریخی هنر تصویرسازی زیستی

biology-art-land

بسیاری از مشهورترین طبیعت شناسان اولیه ، هنرمندان ماهری بودند. چراکه این بخشی از کار در دنیایی بود که دوربین های پیشرفته ای وجود نداشت و تصویرسازی ابزاری قدرتمند برای به اشتراک گذاشتن کشفیات بیولوژیکی با مردم دنیا بود. از نظر تاریخی، تصاویر بیولوژیکی از آغاز کاوش انسان و تلاش برای درک جهان پیرامون او استفاده شده است. نقاشی های غارها در پارینه سنگی به قدری دقیق بود که حتی می توان گونه ها و نژادهای بسیاری از حیوانات تصویر شده را تشخیص داد.

در دوران رنسانس، لئوناردو داوینچی مشاهدات خود را از کالبد شکافی انسان و همچنین مطالعات خود در مورد گیاهان و پرواز پرندگان را ترسیم کرد. مطالعه او در زمینه آناتومی، که در ابتدا برای آموزش او به عنوان هنر دنبال میشد، تا دهه 1490 به یک بخش از تحقیقات تبدیل و در طول دو دهه بعد، او در زمینه آناتومی و کالبد شکافی با پزشک آناتومیست مارکانتیو دلاتوره همکاری کرد. در اواسط قرن شانزدهم، پزشکی بنام آندریاس وسالیوس، مجموعه کتابهای درسی درباره آناتومی انسان را گردآوری و منتشر کرد و نمونه ای برای کاوشگران آینده ایجاد کرد. از دیگر تصویرگران کلیدی علمی می توان به جان جیمز اودوبون و ارنست هکل اشاره کرد.

تصویرسازی از گونه های منقرض شده

biology-art-land
biology-art-land
لئوناردو داوینچی: مطالعات روی جنین انسان

به احتمال زیاد، شما به تصاویر دایناسورها و سایر حیوانات منقرض شده معروف مانند ماموت های پشمی یا ببرهای دندان شمشیر فکر می کنید. از آنجا که این حیوانات در تاریخ دور منقرض شده اند، تصویرگران با دانشمندان و پرونده های فسیلی کار می کنند تا تصاویری را که امروز می بینید ایجاد کنند. بسیاری دیگر از گونه های منقرض شده وجود دارند که محبوبیت چندانی ندارند و برخی از تصویرگران مطالعات خود را وقف بازسازی و تصویرسازی از این حیوانات منقرض شده می کنند.

شغلی که علم و هنر در آن یکی می شوند!

biology-art-land

شغل تصویرسازی بیولوژیکی می تواند شامل زمینه ای از هنر یا علم یا ترکیبی از هر دو باشد. مهارت هایی چون هنر دو بعدی ، انیمیشن ، طراحی گرافیکی و مجسمه سازی در این زمینه نقش مهمی دارد. تصویرسازی بیولوژیکی  از تکنیک های هنر زغال ، مداد رنگی ، قلم و جوهر، لیتوگرافی، آبرنگ و گواش استفاده می کند. با اینحال، تصویرسازی دیجیتال اخیراً در این زمینه اهمیت بیشتری یافته است. هر تصویر علمی حرفه ای با چندین طرح ابتدایی شروع می شود و قبل از تکمیل نقاشی نهایی، بسیاری از جزئیات باید بین هنرمند و دانشمند مورد بحث قرار گیرد.

تصویرسازی دیجیتال را میتوان با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای مانند Adobe Illustrator یا Photoshop انجام داد، یا میتوان پس از کشیدن تصویر با دست، در مرحله پس از تولید استفاده کرد. در این راستا سازمانی بین المللی برای ارتباط  با دانشمندان شکل گرفته است به نام انجمن صنفی تصویرگران علوم طبیعی (GNSI) و انجمن تصویرگران پزشکی (AMI) که هرسال کنفرانسی برگزار می کند ، جایی که صدها تصویرگر علمی و پزشکی از سراسر جهان در آن شرکت می کنند تا دانش خود را در این زمینه با دیگران به اشتراک بگذارند.

biology-art-land
تصویرگری Tcell
دیجیتال آرت
تصویرگری سلول سرطانی
تصویرگری پوستر ایمونوتراپی
نمونه پروژه ی دانشجویی تصویرسازی علمی برای سمپوزیوم گروه بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی با عنوان: ایمونوتراپی سرطان و تحقیقات دارویی در مورد درمان واکسن و بیولوژی ساختاری ایمونوتراپی

سوالات متداول

دیگر مقالات علمی بیوآرت

آینده ای با طعم قارچ

بیوآرتیستی که با استفاده از هنر زیستی روشی را ابداع کرده‌ است که از نیروی بیولوژیکی قارچ‌ها برای ایجاد طیف وسیعی از جایگزین‌های زیست تخریب پذیر و سازگار با محیط زیست استفاده می‌کند.

biology and art

هنر زیستی

هنر زیستی به عنوان یک مجموعه از فرآیندهای خلاق و پیچیده مطرح است که در آن هنرمندان با استفاده از ترکیبی از علوم زیستی و هنر، آثارهنری خلاقانه‌ای خلق می‌کنند.

بیوآرت لند

مشاغل زیستی در آینده

پیش بینی می شود برای مشاغل آینده آموزش هایی بینیم که شاید امروز برایمان ناشناخته و عجیب به نظر برسد. این احتمال وجود دارد که بیشتر مشاغلی که یادگیرندگان امروزی در پانزده سال آینده انجام خواهند داد، هنوز اختراع نشده باشد.

با میکروسکوپ از آزمایشگاه تا گالری

با میکروسکوپ از آزمایشگاه تا گالری

گروه تحقیقاتی بیوآرت لند

هنر نقاشی روی آگار

نقاشی با باکتری ها هنری است که با استفاده از رنگدانه های میکروبی به عنوان رنگ و سوآپ آزمایشگاهی به عنوان قلم مو بر روی پلیت آگارانجام میگیرد.

گروه تحقیقاتی بیوآرت لند

هنر، واکسن فوق العاده

هنر به عنوان واکسنی موثر در روزگار کرونا می تواند موجی نو بیافریند و به کمک خلاقیت و زیبایی انسانهارا از سراسر جهان به آرامشی در پس وحشت دعوت کند.

کرونا در دست هنرمندان

نقش هنر در زمان همه گیری ویروس

هنر عمومی می تواند به عنوان یک ابزار هدایت کننده در یک بحران به نفع رفاه عمومی انسان استفاده شود. هم اکنون ما شاهد رشد فزاینده ای هنر در طول همه گیری ویروس COVID-19 هستیم.

اهمیت بیوآرت از تلفیق هنر و زیست شناسی

اهمیت رشته بیوآرت(Bio-Art)

بیوآرت(bio-art) یا هنر زیستی بعنوان پدیده‏‌ای جذاب برای آینده‏ بشر بسیارحائز اهمیت است.در حال حاضر شاهد دیدگاه نوینی از هنر و تکنولوژی هستیم که روزنه جدیدی برای همکاری بیشتر بین هنرمندان و دانشمندان را باز می کند.

گروه تحقیقاتی بیوارت لند

بیوآرت جلوه ای از هماهنگی با طبیعت